یادداشت ها
یادداشتها
- ↑ در روایتهای معراج از محمّد نقل شده که در شب معراج سیبی بهشتی به او دادند و نطفهٔ فاطمه از آن میوه پدید آمد. ببینید: شهیدی، زندگانی فاطمه زهرا (س)، ۲۷.
- ↑ منابع ولیری اشارهای به این منابع در مقاله نمیکند. فاطمه جاناحمدی در مطالعهٔ انتقادی مقالهٔ فاطمه در کتاب تصویر پیامبر و حضرت زهرا در دائرةالمعارف اسلاممینویسد هرچند خوب بود که ولیری به این منابع اشاره میکرد، اما روشن است که این منبع، کتاب سیرهٔ نبوی اثرابن اسحاق است که در آن نویسنده این موضوع را با تردید و بدون پافشاری مطرح میکند. جاناحمدی ادامه میدهد حتی درصورت درستی این خبر، این مخالفت میتوانست بهخاطر نگرانی فاطمه و نبود مادر در کنارش باشد. ببینید: جاناحمدی، «مطالعهٔ انتقادی مقاله فاطمه (س)»، تصویر پیامبر، ۲۵۸.
- ↑ پیرامون این سند، لَمِنس نسبت به حُسنِ نیّتِ ابوبکر مُرَدَّد است و بر این باور است که فاطمه نیز به سازش ابوبکر و عمر با یکدیگر یقین داشتهاست. ببینید: عالمزاده، «ابوبکر»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۲۳۱.
- ↑ یکی از لفظهای حدیث بضعه: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی. فاطمه پارهای از من است، پس هرکس او را بیازارد مرا آزردهاست.»
- ↑ theophanic: وابسته به تجلّی خدا بر انسان
آخرین نظرات