روز مادر در ایران، زادروز فاطمه زهرا یعنی ۲۰ جمادیالثّانی درنظر گرفته میشود.[۲۴۵] در دهههای اخیر توجه ویژهای به ایام درگذشت فاطمه زهرا در ایران و دیگر نقاط جهان صورت گرفتهاست. از سال ۱۳۶۹ — برابر با ۱۴۱۱ ه.ق و هزار و چهارصدمین سال درگذشت فاطمه زهرا — فعالیتهای گوناگونی برای بزرگداشت این ایام انجام شدهاست. گسترش این فعالیتها سبب شد تا به پیشنهاد حسین وحید خراسانی، سوم جمادیالثّانی بهعنوان درگذشت فاطمه زهرا، تعطیل رسمی اعلام شود. این اقدام با پاسخ مثبت سید محمد خاتمی، رئیسجمهور وقت، و تصویب در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۸ انجام شد. در این روز بسیاری از مراجع شیعه در قم،مشهد و دیگر شهرهای ایران، در اجتماعهای مردمی به سوی اماکن مذهبی حرکت کرده و در مراسم عزاداری شرکت میکنند.[۲۴۶]
در آثار پژوهشی و هنری
کتابشناسی
آثار دربارهٔ فاطمه زهرا از آغاز دورهٔ تدوین حدیث، موردتوجه بودهاست. دراینمیان، اهل سنّت بیشتر به گردآوری احادیث و روایات فاطمه زهرا و شیعه بیشتر به ماجرای درگذشت او توجه کردهاند. در یک دستهبندی کلی، این آثار را در پنج بخش میتوان جای داد: نخست مُسندها و آثار روایی و شرح سخنان، دوم کتابهای مناقب و فضایل، سوم زندگینامهها، چهارم کتابهای تحلیلیِ اخلاقی، تربیتی از زندگی فاطمه زهرا و پنجم کتابشناسیها.[۲۴۷]
در دستهٔ مسندها و آثار روایی و شرح سخنان، بیشتر آثار متعلّق به اهل سنّت است. برخی از این آثار اکنون موجود نیستند مانند: مُسنَد فاطمة علی بن عمر دارَقُطنی، مسند فاطِمَةُالزّهراء عمر بن احمد شاهین، وَ مَن رُویَ عَنْ فاطِمَةٍ مِن اولادِها ابن عُقده و السّقیفة جوهری بصری. در میان آثار موجود، مسندهایی هست که مسند فاطمه زهرا بخشی از آنهاست مانند: مسند اسحاق بن راهْوَیْه، مسند احمد بن حنبل، مسند ابویَعلیٰ موصلی و اَلْمُعجَمُ الْکَبیر طَبَرانی.مسند فاطمةالزهراء جلالالدین سیوطی کتابی مستقل و جامعترین اثر حدیثی اهل سنت در زمینهٔ روایات فاطمه زهراست. در کتابهای تاریخ اهل بیت نیز احادیثی از فاطمه زهرا موجود است، مانند: الذُّرّیَةُالطّاهِرَةُالنَّبَویَّةمحمد بن احمد دولابی. در مجموعهٔ حدیث شیعه، کهنترین مسند موجود دربارهٔ فاطمه زهرا، دلائلُ الامامة طبری است. در عصر حاضر، در حوزهٔ حدیثی شیعه، نگارش مسند موردتوجه واقع شده و از آن میان آثار دربارهٔ فاطمه زهرا — بهخاطر اقتضای رجوع به الگوی زن مسلمان در سیره و سخنان فاطمه زهرا — بیش از آثار دربارهٔ دیگر چهارده معصوم است. برخی از مهمترین این آثار عبارتند از: مسند فاطِمَةُالزّهراء عزیزالله عطاردی قوچانی، مسند فاطِمَةُالزّهراء سید حسین شیخالاسلامی، نَهجُالْحَیاة (فرهنگ سخنان فاطمه) محمد دشتی و مسند فاطمه مهدی جعفری. بهجز مسندها، در آثار مُصَنَّف شیعه نیز احادیث فاطمه زهرا بهصورت پراکنده آمدهاست. ازاینمیان میتوان به بحارالانوار محمدباقر مجلسی و عوالم العلومعبدالله بحرانی اصفهانی اشاره کرد.[۲۴۸]
در حوزهٔ کتابهای مناقب و فضایل، برخی از مهمترین عبارتند از: اَلْفَضائِل جابر بن یزید جعفی، مناقبُ فاطِمَةُالزّهراء و وُلْدِها طبری، فَضائِلُ اَهلُالْبَیْت ابن ابیحاتم رازی، اَلرَّوضَةُالزَّهراءُ فی مَناقبِ فاطِمَةِالزّهراءابوسعید محمد بن احمد، اَلْخَصائِصُ الْفاطِمیَّة باقر کجوری،مناقب فاطمةالزهراء حاکم نیشابوری، اَلثّاقِبُ فِی الْمَناقِبابن حمزه طوسی، مَناقبُ آلِ ابیطالب ابن شهرآشوب. برخی نویسندگان شیعه نیز مناقب فاطمه زهرا را با استفاده از کتابهای حدیث اهل سنت گردآوری کردهاند، مانند: شَرحُ اِحقاقُ الْحَقِّ وَ اِزهاقُ الْباطِل سید شهابالدین مرعشی نجفی، مناقبُ الزّهراءِ، اَلْمُسْتَخْرَجَةُ مِنَ الْکُتُبِ الصِّحاح غلامرضا کسائی کاوکانی، فضایل فاطمه زهرا از نگاه دیگران ناصر مکارم شیرازی و فاطمه زهرا از نظر روایات اهل سنّت محمد واصف. در دورهٔ کنونی، کتابهای فضایل به جنبههای مختلف مناقب فاطمه زهرا پرداختهاند، مانند: فاطِمَةُالزّهراء بَهجَةُ قَلبِ الْمُصْطَفیٰ احمد رحمانی همدانی.[۲۴۹]
در بخش زندگینامه آثار بسیاری با رویکردهای روایی–تاریخی، تربیتی–اخلاقی و مذهبی–کلامی نوشته شدهاست. برخی از مهمترین این آثار عبارتند از: السّقیفة و فدک جوهری بصری، فَدَکٌ فِی التّاریخ سید محمدباقر صدر،بحارالانوار محمدباقر مجلسی و عوالم العلوم بحرانی اصفهانی، فاطمةالزهراء بهجة قلب مصطفی احمد رحمانی همدانی، شرح احقاق الحق و ازهاق الباطل سید شهابالدین مرعشی نجفی، مُنتَهیُالآمال عباس قمی،فاطِمَةُالزّهراء مِنَ الْمَهدِ اِلَی اللَّحَد سید محمدکاظم قزوینی،زندگینامهٔ فاطمه زهرا سید جعفر شهیدی.[۲۵۰] در حوزهٔ کتابهای تحلیلیِ اخلاقی–تربیتی نیز میتوان به اَلزَّهراءالْقُدوَة محمدحسین فضلالله و فاطمه زهرا بانوی نمونهٔ اسلام ابراهیم امینی اشاره کرد.[۲۵۱]
مهمترین کتابشناسیها دربارهٔ فاطمه زهرا نیز عبارتند از:فاطمةالزهراء بهجة قلب مصطفی احمد رحمانی همدانی،زخم خورشید: کاوشی در زندگی فاطمه زهرا مهدی حسینیان قمی، فاطمه در آئینهٔ کتاب اسماعیل انصاری زنجانی.[۲۵۲]
در مطالعات آکادمیک غربی، در ابتدای سدهٔ بیستم هِنری لَمِنس کتاب Fatima et les filles de Mahomet را نگاشت که مبنای مقاله وی در ویراست نخست دانشنامهٔ اسلام قرار گرفت و تصویری منفی از فاطمه زهرا ترسیم کرد. این دیدگاه، بعدها مورد نقد پژوهشگران غربی قرار گرفت. در مقابل لمنس، لویی ماسینیون در La Mubâhala de Medine et l’Hyperdulie de Fatima و Der gnostische Kult der Fatima im schiitischen Islam تصویری عرفانی از فاطمه زهرا به دست داد که مبتنی بر نگرش شیعیان بود و به جنبهٔ تاریخی توجه نداشت. محمد علی امیرمعزی و جین کالمرد مقالهای را درخصوص نقش فاطمه در معنویّت، مناسک و فرهنگ عامهٔ شیعی با عنوان «فاطمه دختر پیامبر محمّد» نگاشتند. لئورا وچا ولیری در ویراست دوم دانشنامهٔ اسلام مقالهٔ فاطمه را با رویکرد تفکیک وجهِ تاریخی از وجهِ اعتقادی فاطمه نگاشت. در آغاز سدهٔ بیست و یکم، باربل بینهاور کهلر مقالهای با عنوان «Fāṭima bint Muḥammad Metamorphosen einer frühislamischen Frauengestalt» نگاشت و کوشید تا شکلگیری تصویر سنّی و شیعی از فاطمه زهرا را در جریان منازعات سیاسی–اعتقادی و نیز رویکردهای عرفانی و مناسکی توصیف کند. بینهاور کهلر و ورنا کلم در مقالهٔ «فاطمه، فاطمه است» به ادراکِ مدرن از فاطمه بهعنوان الگویی برای آگاهی و تعهّد سیاسی–اجتماعی زنان معاصر پرداختهاند. همچنین، ورنا کلم، در مقالهٔ فاطمه در ویراست سوم دانشنامهٔ اسلام، توصیفی نقّادانه از نگرشها و پژوهشهای مختلف دربارهٔ فاطمه در طول تاریخ را ارائه کردهاست.[۲۵۳]
گسترهٔ ادبی
در حوزهٔ ادبیات فارسی و عربی، در برخی نوشتههای تفسیری و سفرنامههای فارسی و بنا به ضرورت نقل آیات و احادیث، به موضوعات پیرامونی فاطمه زهرا نیز اشاره شدهاست. بااینحال، آثار منظوم دربارهٔ فاطمه زهرا از غنا و کیفیت بیشتری برخوردارند. ادبیات شیعی — که آثار دربارهٔ فاطمه زهرا را نیز دربرمیگیرد — از صدر اسلام و با سرودهٔ عربی حَسّان بن ثابت در روز غدیر خم آغاز شد و در سدهٔ چهارم هجری در زبان فارسی نیز گسترش یافت. دراینمیان پنج رویکرد در سرودههای فاطمی جریان دارد: رویکرد روایی و تاریخی، رویکرد فلسفی و کلامی، رویکرد تخیلی و شاعرانه، رویکرد عاطفی و شخصی و رویکرد چندوجهی و فاخر. این رویکردها در قالبهای قصیده،غزل، ترکیببند، مُسَمَّط، رباعی و شعر نو تبلور یافتهاست.[۲۵۴]
برخی از شاعران زبان فارسی که در سرودههای خود به موضوعات پیرامونی فاطمه زهرا پرداختهاند عبارتند از: دقیقی، فردوسی، غضائری رازی، ناصرخسرو، سنایی،قوامی رازی، عطار نیشابوری، سعدی، خواجوی کرمانی،حسین واعظ کاشفی، بابا فغانی شیرازی، هلالی جغتائی،اهلی شیرازی، وحشی بافقی، محتشم کاشانی، عاشق اصفهانی، قاآنی شیرازی، جیحون یزدی، صفای اصفهانی،ادیبالممالک فراهانی، محمدتقی بهار، محمدحسین غروی اصفهانی، صغیر اصفهانی، مهدی الهی قمشهای، شهریار،سید روحالله خمینی، حسن حسنزاده آملی، حمید سبزواری، مشفق کاشانی، محمدحسین بهجتی اردکانی،محمود شاهرخی، نصرالله مردانی، قیصر امینپور، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی، احمد عزیزی، محمدرضا آقاسی، غلامرضا قدسی، جواد محدثی، علیرضا قزوه،حمیدرضا شکارسری، سپیده کاشانی و نیره سعیدی.[۲۵۵]
چنانکه پیشتر گفته شد، ادبیات شیعی در شعر عربی نیز با شعر حسّان بن ثابت آغاز میشود. دراینمیان اشعاری نیز از علی بن ابیطالب در غم ازدستدادن فاطمه زهرا نقل شدهاست. رویکردهای رایج به شعر فاطمی در ادبیات عربی عبارتند از: رویکرد روایی و تاریخی، رویکرد عاطفی، رویکرد اخلاقی، رویکرد تخیلی، رویکرد فلسفی و رویکرد روایی و سیاسی. این سرودهها بهصورت پراکنده در کتابهایی مانند مناقب آل ابیطالب، ریاضُ الْمَدحِ وَ الرَّثاءِ فی مَدحِ و رَثاءِ النَّبیِّ و آلِهِ الاَطْهار، فاطِمَةُالزّهراءُ فی دیوانِ الشِّعرِ الْعربی و لِلزّهراءِ شَذَی الْکَلِمات گردآوری شدهاست. برخی از این شاعران ادب عرب عبارتند از: سید حِمیَری،دیکُ الْجِنّ، مهیار دیلمی، قَتادَة بن ادریس، شیخ حرّ عاملی،سید محمدمهدی بحرالعلوم، محمدحسین غروی اصفهانی،سید صدرالدین صدر و محمدحسین کاشِفُالغِطاء.[
آخرین نظرات